søndag den 19. oktober 2008

Frit fald over Amazonas - Ulla Lund

16-årige lone er på vej til Rio de Janeiro for at besøge en gammel ven, da det fly hun er med bliver kapret. Flykaprerne har dog ikke styr på at flyve det ordenligt, og de styrter over Amazonas regnskove. Sammen med Senator White (som er grunden til kapringen) er hun eneste overlevende fra styrtet - men hvor længe kan de overleve regnskovens farer?

Heldigvis bliver hun reddet af en gruppe yanomami-indianere - det sidste naturfolk i Amazonas - og bliver nødt til at lære at leve efter deres regler og skikke indtil hun endnu engang kan vende tilbage til Danmark og den så-kaldte "civilisation".

Frit fald over Amazonas er en af de få bøger jeg kan huske præcis hvor og hvornår jeg læste første gang, fordi den allerede dengang påvirkede mig meget kraftigt. Jeg var dybt fascineret af at læse om hvordan Lone blev introduceret til den yanomamiske kultur, og hvordan hun lærte at leve iblandt dem og elske dem. Og jeg var fuldstændig forarget over hvordan yanomami-indianerne blev behandlet som ringestående dyr af de "hvide mennesker", som mente at de havde al mulig ret til at jage indianerne væk fra deres område, for at udvinde det uran der var fundet der. Selv nu gør den slags arrogance mig rasende.

Heldigvis bestod Frit fald over Amazonas 'testen' og jeg nød den fuldt ud lige så meget nu, som da jeg læste den for første gang som 12-årig, for 16 år siden.

Ingen kommentarer: