fredag den 15. november 2013

Bjerget vågner - Sigbjørn Mostue

Det er sommerferie, og Espen skal op for at besøge sin mormor og morfar på den gård hvor de og Espens onkel bor. Men alt er ikke som det skal være, for onkel Sven vil fælde Gammelskoven og det vil morfar ikke høre tale om. Men da han begynder at vrøvle om "skovens beskyttere" er der ingen der tager ham seriøst... indtil Espen efter et lynnedslag finder en gylden nøgle og pludselig bliver hvirvlet ind i et eventyr han aldrig ville have kunnet forestille sig.

Trolde, alfer, dværge og nisser... vi er tilbage ved de skandinaviske rødder i denne forrygende fortælling af Sigbjørn Mostue, og hvor meget jeg end elsker fantasy i alle dens afskygninger, så er der noget charmerende og "hjemmevant" ved denne type eventyr. Jeg føler mig sat tilbage til min barndom da jeg første gang læste "Ronja Røverdatter" og lærte skovens magiske væsener at kende. Især var jeg fascineret af turserne! Dem kan jeg ikke huske at være stødt på før, men jeg syntes de var fantastiske! :) ... selvom jeg måske ville have lidt svært ved at forstå dem i længden.

"Bjerget vågner" er første bind i en trilogi og jeg ser frem til at se hvad der videre vil ske. Bogen er hurtigt læst - tror det tog mig ca. 2 timer - og god underholdning. Afgjort en bog jeg skal låne ud til mine nevøer og niecer når de bliver lidt ældre.

Ingen kommentarer: