fredag den 19. februar 2010

Sandheder og løgne - Mette Julin

Lige siden forældrenes død har efternøleren Charlotte boet sammen med sine to storebrødre. Det har altid virket godt, men nu hvor hun er blevet 15 og begynder i 1.g. synes hun efterhånden at de er alt for strenge. Hvorfor må hun for eksempel aldrig gå til fester? Og hvorfor er det liiige at hun skal kunne redegøre for hvor hun er på alle døgnets timer? Stille og roligt prøver Lotte at bearbejde brødrene til at give hende mere frihed, og det ser da også ud til at virke... indtil hun falder i søvn til en fest og kommer hjem 4 timer senere end hun havde fået besked på. Som straf får hun en uges stuearrest, og dette sender Lotte ud i en selvforstærkende spiral af oprør, trods og bedrageri. Helt galt går det, da brødrene forbyder Lotte i at se sin kæreste, og hun derfor må ty til helt nye former for list.

Jeg skal være den første til at indrømme, at da jeg begyndte at læse "Sandheder og løgne" forventede jeg en ungdomsbog af den type der går 13 af på dusinet. Handlingen er da også et langt stykke hen af vejen i samme dur, men efterhånden opdagede jeg, at Mette Julin ikke bare var ude på at skrive en underholdende bog, men også tog fat i de tungere emner, der lå gemt lige under overfladen. Disse blev håndteret på en god og tidstro måde, og hjalp til at føre bogen op på et højere niveau.

Det var dog ikke dette alene, der har fået mig til at give bogen 6/6, men derimod det faktum, at jeg har gået og haft bogen i hovedet lige siden jeg blev færdig med den! Når jeg ikke kan lade være med at tænke på en historie, selv efter jeg har lagt den fra mig, så ved jeg at forfatteren har gjort et godt stykke arbejde. Selvfølgelig skal slutningen ikke røbes her, så jeg vil nøjes med at sige at den slog benene væk under mig, og satte "Sandheder og løgne" i en klasse for sig selv. Der var en enkelt tråd jeg savnede at få bundet knude på, men man kan jo altid håbe, at den blev gemt med vilje, for at kunne tage den op i en eventuel fortsættelse.

... Og så hjælper det jo også altid at Mette Julin indtil flere gange fik mig til at grine højt af personernes spontane og uventede replikker.

26 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvad er YA?

Maria sagde ...

YA står for "Young Adult".

Sarah sagde ...

læste denne bog på min ferie, jeg har efterhånden læst rigtig mange bøger, men denne her slår dem alle! jeg kunne ikke lægge bogen fra mig(det plejer ellers ikke at være noget problem), og den fik mig hele tiden til at græde fordi den bare var så god. Den her bog kan klart anbefales. Den er FANTASTISK!!!

Anonym sagde ...

Hej jeg har lige læst bogen !! Den er fantastisk og helt klart en af de bedste bøger jeg har læst.. !! Men er der nogen der har hørt om en nr. 2 ?
Kommer der en nr. 2 overhoved ! ?
For det ville godt nok ærge mig hvis der ikke gjorde!!...

Nøj hvor var den god og jeg kunne overhoved ikke lægge den fra mig så jeg læste hele bogen i løbet af to dage ... hehe :)Og Sarah du er ikke den eneste der helt begyndte at græde! :D

Mette Julin sagde ...

Jeps, der kommer en 2'er - forventes ude ultimo 2011/primo 2012. Den bliver lidt længere end den første og det er en direkte fortsættelse.

Og for øvrigt: Tak til jer alle tre (Maria, Sarah og Anonym (hmm, kan man hedde det nu om dage ;-)?) for jeres ros. Jeg er rigtig glad for bogen har fundet vej til jeres hjerter og håber bind to finder samme vej :-).

Venlig hilsen
Mette Julin

Mette Julin sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Simone :) sagde ...

Hej Mette Julin !!! Jeg er bare så glad for at hører at der kommer en toer .... Det er bare FANTASTISK ! Jeg glæder mig helt vildt! Tænk at jeg skriver med selveste Mette Julin ! VILDT ... Forresten hedder jeg Simone og har lige fundet ud af det der med at skrive navn i stedet for Anonym :);) jeg har bare ikke en bruger herinde . :)

Mette : Mange tak for en SKØN bog du har skrevet. Den er virkelig god og den fortæller meget om hvordan et teenage-liv er og da jeg selv er 14 er det spændene at læse om teenagelivet som NETOP har op og nedture... :)

Mange tusind hilsner fra Simone ... Din fan :) ;)

Simone :) sagde ...

Nå ja .. Jeg har lige et spørgsmål, Hvad kommer bogen til at hedde ??
Er det Sandheder og løgne 2 ? :)

Simone :)

Mette Julin sagde ...

Hej Simone

Superdejligt at høre du er så glad for bogen, især fordi du jo netop er den primære målgruppe jeg har skrevet den til. Selv om jeg i dag er 36 og var omkring 30, da jeg begyndte at skrive den, så husker jeg ALT for tydeligt netop op- og nedturene - OG forældre der gerne ville blande sig i ALT ;-).

Lige for tiden sidder jeg og kæmper mig igennem rettelserne fra forlagets korrekturlæser. De røde markeringer bringer minder frem fra skoletiden, når jeg fik tysk stil tilbage :-S - men det er nu kun godt at få fjernet såvel kommafejl som de mere 'fatale' (hvis jeg for eksempel har sendt Lotte i skole på cykel, men lader hende tage bussen hjem).

Nå, men planen er at efterfølgeren skal hedde "Flere Sandheder & Løgne".

For ikke at 'misbruge' Marias blog, er du velkommen til at skrive til mig på den facebookside forlaget har oprettet eller min egen (jeg er jo nu engang bare et menneske ;-)). Her kan du også følge slagets gang og se, hvornår bogen forventes ude.

Maria: Tak for lån af blogplads!!!

Venlig hilsen
Mette

Rebecca sagde ...

Elsker din bog, den er så spændene, læste den på to dage var så optaget af den, glæder mig så utroligt til fortsættelsen udkommer, hvad kommer den til at hedde? Skal købe den! Håber virkelig snart den kommer!;)

Maria sagde ...

Mette, du er meget velkommen :) En af de bedste ting ved at blogge boganmeldelser er at "møde" forfattere :-)

Jeg er selv 31, så lidt over din målgruppe, men blev alligevel fanget af bogen.

Mette Julin sagde ...

Tak Maria :-)
For mig er det modsat en utrolig lærerig oplevelse at møde læserne/blog-anmelderne. Der er jo altid noget man kan gøre bedre, og det må man jo så prøve at gøre i næste bog. For eksempel har flere nævnt det kiksede i at bande halvt (f.....), så den er droppet i fortsættelsen.

Så naturligvis bliver jeg rigtig glad for at få en god anmeldelse, men bliver også rigtig glad for de, der netop peger på svagheder. Man skal jo lære af sine fejl :-).

Forøvrigt skal jeg med til Bogforum 2011 på Frederiksberg til november (lørdag), så kig endelig forbi :-). Kunne være rigtig sjovt at møde andre end familie og venner, der har læst bogen :-).

Venlig hilsen
Mette

Mette Julin sagde ...

Rebecca, tak for rosen :-).

Fortsættelsen kommer (nok) til at hedde "Flere Sandheder & Løgne" og den udkommer i slutningen af 2011/starten af 2012.

Venlig hilsen
Mette

Simone :) sagde ...

:) Mange tak. Jeg glæder mig til den udkommer :) Det bliver spændende.
Men bliver det så den sidste bog eller kommer der flere i serien ? O.O

Men mange tak for opmærksomheden! Jeg er rigtig glad for at du giver dig tid til at skrive til dine fans ! :)

Finder dig lige på Facebook ! Og god arbejdslyst ;)

Maria sagde ...

For eksempel har flere nævnt det kiksede i at bande halvt (f.....), så den er droppet i fortsættelsen.
Jeg var en af dem ;) Jeg arbejdede mere fast for dit forlag på det tidspunkt og læste korrektur på "Sandheder og løgne".

Jeg plejer altid at besøge Bogforum og typisk om lørdagen, så jeg kigger lige forbi :)

Mette Julin sagde ...

Simone: Jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg går og leger med nogle idéer til en 3'er og at min drøm længe har været en trilogi. Men intet er sikkert, for det kommer jo an på salgstal og interesse for den, der kommer nu. Sandheder & Løgne fik en god start, derfor gik forlaget med til at lade mig skrive en fortsættelse. Men skulle den nye (forhåbentligt ikke!) floppe, så bliver der lukket af for flere. Så vi må vente og se, hvad modtagelse fortsættelsen får.
Og med fare for at lyde som en filmstjerne fra Hollywood med storhedsvanvid: Jeg har altid tid til mine fans - det er jo trods alt læserne, der er med til at skabe forfatteren :-).
VH
Mette

Mette Julin sagde ...

Maria: Glæder mig meget til at hilse på dig :-). Regner med jeg skal være ved standen omkring kl. 11 til ca. kl. 13/14 stykker :-).

Og TAK for det med bandeordene! Kunne godt selv efter at have læst det anmeldelsen se, at det ikke var helt så smart som jeg umiddelbart havde udtænkt det :-D. Så tak, endnu engang :-)
VH
Mette

Simone :) sagde ...

Bare rolig jeg er helt sikker på at det bliver et KÆMPE hit .. :) ;)

Jeg håber at toeren sælger gigantisk så der kan komme en nr. 3 :)

Men held og lykke med det ;)
(Tror du at der er mulighed for at den kan komme på film ? )

Mette Julin sagde ...

Tak Simone :-). En filmatisering?
Der er ikke pt. noget der tyder på det - men jeg er da helt klar til at forhandle med, hvis Nordisk Film en dag ringer :-).

Lulu sagde ...

Gud en god bog! Jeg var heelt optaget af den! Fantastisk bog, glæder mig vildt til efterfølgeren!:-D Sidder og laver en boganmeldelse af den til min skole..:-)Det er klart en af mine ynglings bøger!

Mette Julin sagde ...

Hej Lulu

Hvor er jeg glad for at høre, du godt kan lide bogen - tak for rosen :-). Jeg vil da meget gerne se din boganmeldelse, hvis du har lyst til at vise mig den. I så fald kan du sende den til min mail julinmette@hotmail.com.

Venlig hilsen

Mette Julin

Anonym sagde ...

Jeg var også helt optaget af bøgerne. Det er helt klart mine ynglings bøger. Og jeg er enig med, at bøgerne kan anbefales.

Jeg krydser finger for, at der kommer en 3'er i serien. Jeg håber, at jeg ikke bliver svigtet.

Anonym sagde ...

Jeg synes også virkelig godt om den bog, men slutningen var lidt for meget. (Altså det med hendes *bror*)

Anonym sagde ...

Det med hendes "bror" er cool. Det syntes jeg i hvert fald.

hej med dig sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
hej med dig sagde ...

kommmer der en 3'er!!???? :D
jeg syntes, de er held vild gode. kan næsten ikke vente til at hører om der kommer en 3'er... :D:D