søndag den 23. maj 2010

I Pandoras æske - Pernille Eybye


Sidste eksamensdag, en lang sommerferie venter Dennis, Jonas og Katja. De næste måneder skal bare bruges på sol, strand og så meget afslapning som overhovedet muligt!

Desværre har skæbnen andre planer da Jonas i sin iver træder direkte ud foran en bil og bliver kørt ned. Heldigvis slipper han let med blot en hjernerystelse og et brækket ben, men med sig ud af bevistløsheden har han mærkelige minder om en pige der kalder sig Pandora, og en evne til at kommunikere med hende hver gang han falder i søvn.

Dette er mærkeligt, men ikke foruroligende - indtil Katja og Dennis kommer og fortæller at Pandora i virkeligheden hedder Charlotte, og at hun har været meldt savnet siden den dag Jonas blev kørt ned.

Nu følger en hæsblæsende jagt - halvt i Jonas' underbevisthed, halvt ved hjælp af Katjas altvidende søster. Målet er at finde Pandora inden det er for sent, og Den Mørke får fat på hende.

"I Pandoras æske" er anden bog jeg læser af Pernille Eybye, og da den første var en mere traditionel ungdomsbog, havde jeg forventet noget tilsvarende her. I stedet finder jeg en fascinerende thriller, hvor Pernille virkelig spiller med musklerne og viser sine fremragende fortælleevner frem. Bogen fik mig til at glemme alt omkring mig og holdt mig tryllebundet indtil sidste side.

Handlingen er interessant og personkarakteristikkerne komplekse, og Pernille Eyebye formår derved flot at undgå mange af YA-genrens faldgrupper. "I Pandoras æske" vil kunne læses med fornøjelse af et meget bredt publikum. Jeg følte mig i hvert fald yderst godt underholdt.

Ingen kommentarer: