søndag den 29. marts 2009

Stensmelterne - Tamora Pierce

Cirklens Lærlinge 1

Tamora Pierce er en af mine yndlingsforfattere, så jeg var meget begejstret da jeg så, at hun havde udgivet en ny bog. "Stensmelterne" er første bog i en ny serie i Cirklens univers og er mere præcist en fortsættelse af "Stenmagi" (Cirklen Åbnes 2) da vi her følger Torns lærling, Evi, på en mission sammen med søster Rosentorn.

Indbyggerne på en af Flagermusøerne har bedt Søster Rosentorn om at komme for at undersøge hvorfor dyr og planter er begyndt at dø, og hvorfor hidtil friske søer pludselig indeholder syre i stedet for vand. De skænker det ikke en tanke at den seneste optrapning i jordrystelser kan have noget med det at gøre, så det er måske meget heldigt at Evi, med sin stenmagi, er blevet tvunget med på turen som straf.

"Stensmelterne" fangede fint stemningen fra de øvrige Cirkel-bøger, men jeg savnede søster Lærke og især Torn, Sandrilene, Trisana og Daja, selvom jeg godt er klar over, at hvis de sidste fire havde været med, havde bogen mere handlet om dem, end om Evi. Der manglede dog noget menneskeligt samspil, da Evi ikke havde meget med andre at gøre, end sin stenfyldte ven Luvo.

Tamora Pierce forsøger sig med en ny skrivestil i denne bog. Hidtil har hun mest holdt sig til en alvidende 3.persons fortæller, men her lader hun os høre historien gennem Evi i første person. Det giver en noget anden oplevelse end hvad man er vant til fra hende, da Evi er noget mere barnlig i både sine tanker og sin udtryksmåde. Det virker dog godt, og jeg er spændt på at se om Tamora Pierce holder sig til den stil i de øvrige "Cirklens Lærlinge" bøger.

Ingen kommentarer: